Zdrowo, bo orzechowo!

Już od dawna wiadomo, że orzechy wpływają na nasze zdrowie, samopoczucie i kubki smakowe, ale dlaczego tak rzadko po nie sięgamy? W kulturze amerykańskiej utarło się nawet powiedzenie Never underestimate a peanut.

Orzechy są od dawna utożsamiane z mądrością, zdrowotnością i dobrym samopoczuciem. Mają działanie upiększające dla naszej skóry i włosów, i co warto zauważyć – tylko zdrowe kalorie. Zawierają wiele składników mineralnych, które korzystnie wpływają na paznokcie oraz pomagają zachować smukłą talię. Eksperci apelują – żadna dieta nie powinna odbyć się bez orzechów. W przeglądzie badań epidemiologicznych opracowanym przez Food and Nutrition Australia, organizację skupiającą dietetyków (Accredited Practising Dietitians) napisano: „Dowody epidemiologiczne sugerują, że osoby, które jedzą orzechy przynajmniej pięć razy na tydzień nie ważą więcej niż osoby, które jedzą orzechy mniej niż raz na tydzień albo nie jedzą orzechów w ogóle. Dowody wskazują również, że osoby, które często jedzą orzechy, mają niższy indeks masy ciała w porównaniu z tymi, które nie jedzą orzechów”. Już 30 g orzechów zaspokaja nasze dzienne zapotrzebowanie w witaminę E. Naukowo zostało udowodnione, że orzechy działają na nasz organizm niczym eliksir szczęścia – zapobiegają depresji, smutkowi, a także wspomagają serce.

Wysoka zawartość tłuszczów sprawia także, że orzechy są doskonałe dla osób obciążonych wysiłkiem fizycznym i umysłowym – dodają dużo energii, poprawiają zdolność koncentracji oraz niwelują stres. Wszystkie orzechy zawierają też mnóstwo błonnika wspomagającego trawienie i chroniącego przed nowotworami, a także liczne składniki mineralne, jak wapń, potas, fosfor, żelazo, magnez i wiele innych.

Witamina E, która jest zawarta w orzechach, to potężny antyoksydant o właściwościach zapobiegający uszkadzaniu przez wolne rodniki komórek organizmu. Zawierają one także kwas foliowy, który między innymi zapobiega wzrostowi stężenia homocysteiny we krwi oraz magnez, mający znaczenie w regulacji ciśnienia tętniczego. Homocysteina to aminokwas, którego wysokie stężenie jest uważane za jeden z czynników ryzyka chorób układu krążenia na tle miażdżycy. Warto zauważyć, że orzechy zawierają mnóstwo innych korzystnych składników, takich jak sterole roślinne, fitoestrogeny oraz inne składniki roślinne, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu krążenia.

Pistacje

Pochodzące z Bliskiego Wschodu pistacje należą do najstarszych kwitnących drzew, a dowody ich istnienia pochodzą aż sprzed 7000 lat przed naszą erą. W tym czasie pistacje uważane były za „królewski przysmak” i przeznaczone były wyłącznie dla wybranych. Legenda głosi, że pistacje były także ulubioną przekąską królowej Saby.

z17295793Q,Pistacje

Orzechy pistacjowe – szczególnie polecane osobom dbającym o linię. Zawierają wiele antyoksydantów, a 30 g pistacji ma ich więcej niż zielona herbata. Pistacje są wśród orzechów rekordzistami, jeśli chodzi o zawartość błonnika, a ten z kolei ma dobroczynny wpływ na smukłą sylwetkę. Pistacje mają w sobie mnóstwo żelaza, potasu, wapnia, magnezu i fosforu. Zawierają także miedź i mangan. Dlatego wpływają na stan układu nerwowego, kości, mięśnie oraz służą zachowaniu zdrowej cery, zdrowych włosów i paznokci. Orzeszki pistacjowe obniżają także poziom złego cholesterolu, co znakomicie wpływa na serce. Luteina, która zawierają, fantastycznie wpływa na wzrok i dobrą kondycję oczu.

Orzeszki ziemne

Orzeszki ziemne to rośliny strączkowe, rosnące pod ziemią. Sam orzech jest dość nietypową rośliną, ponieważ jej owoce dojrzewają bardzo szybko. Od momentu zasiania do zbiorów mija zaledwie 120-160 dni. Nasiona rozwijają się w ziemi, w związku z czym orzeszków ziemnych się nie zbiera, ale wykopuje.

MTAyNHg3Njg,19496522_19496387

Orzeszki ziemne, zwane też arachidowymi są nie tylko smaczne, ale również przedłużają życie, tak wykazały amerykańsko-chińskie badania. Zawarty w nich aminokwas – arginina to cenny budulec ludzkich mięśni, znacznie podnoszący naszą zdolność do wysiłku.
Orzeszki ziemne są również cennym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego składnika diety dla kobiet w ciąży oraz osób prowadzących aktywny tryb życia. Dostarczają też witaminy E , która zwana jest witaminą urody i młodości.

Mieszanka studencka

Na mieszankę studencką składają się orzechy nerkowca, laskowe oraz ziemne.

Orzechy nerkowca – to przekąska ciesząca się dużą popularnością wśród osób aktywnych i dbających o zdrowie, jednak mało kto wie, że orzechy nerkowca to nasiono tropikalnego drzewa o nazwie nanercz, będącego bliskim krewniakiem bardziej znanego mango i pistacji. Początkowo orzech cashew był ceniony przede wszystkim ze względu na szlachetne drewno, walory kulinarne orzeszków zaczęto doceniać tak naprawdę dopiero w XX w. Podobnie jak pistacje i orzeszki ziemne, orzechy nerkowca zawierają wiele witamin oraz magnez, który pełni bardzo ważną rolę w gospodarce wapniowej naszego organizmu.

Orzechy laskowe, które są również jednym ze składników mieszanki studenckiej, to owoce leszczyny, podobnie jak inne orzechy, posiadają liczne wartości odżywcze i zdrowotne.

orzech_laskowy_owoc_krzewu_leszczyny_771536

Zarówno pistacje, orzechy zimne, jak i mieszankę studencką można potraktować w naszym jadłospisie na wiele sposobów. Jako zdrową przekąskę, dodatek do sałat, mięs wypieków, które w święta będą królowały na naszych stołach. Świetnie sprawdzą się na rodzinnym stole, jak i na imprezie ze znajomymi czy przy wieczornym romantycznym seansie filmowym.

Tekst: Katarzyna Szperna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *