Natura Food już za nami!

Branża BIO zaskoczyła w tym roku wszystkich – rokadowa liczba wystawców, rekordowa liczba zwiedzających, rekordowa liczba produktów zgłoszonych do konkursu o Złoty Medal NATURA FOOD

 

W terminie 7-9 października 2016 r. odbyły się IX Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Naturalnej NATURA FOOD oraz V Targi Ekologicznego Stylu Życia beECO – najważniejsze wydarzenie branży eko produktów w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Bieżąca edycja okazała się rekordową  w liczbie wystawców – blisko 370 firm zaprezentowało swoją ofertę. W gronie wystawców obecne były zarówno firmy dobrze rozpoznawalne na polskim rynku bioproduktów jak i przedsiębiorcy dopiero debiutujący ze swoją ofertą, prezentujący nowe produkty i innowacyjne rozwiązania. Targi NATURA FOOD i beECO dały niepowtarzalną okazję do zapoznania się w jednym miejscu i czasie z szeroką ofertą produktów wysokiej jakości wytwarzanych zarówno przez polskich, jak i zagranicznych producentów i przetwórców. Program targów obfitował w wiele ciekawych wydarzeń towarzyszących, przygotowanych z myślą o przedstawicielach branży oraz świadomych i wymagających koneserach stylu eko. Po raz kolejny targi odwiedziło blisko 12 tys. osób wśród, których byli przedstawiciele kadry menedżerskiej ekobiznesu, osoby odpowiedzialne za zakupy w sieciach handlowych i sklepach wielkopowierzchniowych, właściciele sklepów, hurtownicy i dystrybutorzy żywności, a także  przedstawiciele ambasad i branży z krajów europejskich.

 

REKORDOWA LICZBA WYSTAWCÓW

W tegorocznej edycji Targów NATURA FOOD i beECO wzięło udział blisko 370 firm z Polski i zagranicy – producentów, przetwórców, eksporterów i dystrybutorów żywności wysokiej jakości. Zdecydowana większość wystawców, bo ponad 50% prezentowała produkty z  certyfikatem ekologicznym oraz produkty naturalne, niskoprzetworzone, wytwarzane w oparciu o składniki wysokiej jakości. W ofercie targowej  przybyło także produktów z segmentu vege, fit, superfoods (żywność pochodzenia naturalnego, bogata w składniki odżywcze) czy ekologicznych linii produktów dla dzieci. Nowością były produkty ekologiczne gotowe do spożycia, czyli  propozycja dla osób żyjącym szybko, w dużym tempie. Bogatą ofertę zaprezentowali również producenci artykułów nieżywnościowych, takich jak naturalne i ekologiczne kosmetyki oraz środki czystości. Wyjątkowo szeroko reprezentowane były w tym roku suplementy diety oraz superfoods. Wśród wystawców pojawili się również producenci nowoczesnego sprzętu AGD m.in.: wolnoobrotowych wyciskarek do owoców i warzyw. Prezentację polskich firm dopełniali wystawcy z zagranicy:  Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Czech, Litwy, Włoch, Grecji, Szwecji.

 

BRANŻOWE WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

Jak co roku targom towarzyszył szereg spotkań branżowych skierowanych do producentów i przetwórców oraz do właścicieli, pracowników sklepów oferujących żywność wysokiej jakości  i restauratorów, pracowników gastronomii – Akademia Biokurier , BIObiznes Forum. Wśród tematów wiodących pojawiły się zagadnienia związane z marketingiem wizualnym, franczyzą, zasadami znakowania produktów i certyfikacji,  sprzedaży internetowej, korzystania z ekologicznych produktów w restauracji czy bycia świadomym ekorestauratorem.

 

W piątek 7 października odbyło  się, już po raz trzeci, Forum EKObranży, organizowane wspólnie z wydawcą magazynu EKODOSTAWCY, podczas którego poruszane zostały kluczowe tematy dla sektora EKO. Tegoroczna edycja okazał się rekordowa, udział w forum wzięło pond 130 menadżerów.  Frekwencyjny rekord potwierdził, że Forum Ekobranży to najważniejsze spotkanie biznesowe firm i detalistów w sektorze produktów ekologicznych. Wydarzenie to jest także najlepszym dowodem na to, że branża certyfikowanej żywności rozwija się bardzo dynamicznie.  Dlatego możliwość wymiany informacji i doświadczeń ma dla spółek związanych z handlem ekoproduktami bezcenną wartość. Tegoroczne Forum poświęcone było przede wszystkim globalnym i lokalnym czynnikom rozwoju rynku produktów ekologicznych, a także zmianom w obszarze ich dystrybucji. Eksperci pierwszego panelu dyskusyjnego: Sławomir Chłoń, prezes OFZ S.A., Zbigniew Kozłowski, wiceprezes zarządu Symbio Polska S.A. oraz Michał Kapica, prezes Smaku Natury dyskutowali m.in. o tym czy sklepy sieci handlowych stanowią liczącą się konkurencję dla delikatesów specjalistycznych. Druga część Forum poświęcona została skutecznemu marketingowi ekoproduktów. Łukasz Walczak, członek zarządu Look Food Sp. z o.o., Agata Szczepaniak, menedżerka targów NATURA FOOD oraz Alicja Kulbicka, wydawca magazynu EKOdostawcy rozmawiali m.in. o tym, jaką rolę w handlu żywnością w jakości BIO mogą odegrać emocje. III FORUM EKOBRANŻY okazało się ogromnym sukcesem i można oczekiwać, że na stałe wpisało się w kalendarz istotnych spotkań B2B w sektorze EKO. Podczas spotkania odbyła się uroczysta ceremonia wręczenia statuetek EkoInnowacji 2015-2016, które otrzymało 13 firm: Nova Kosmetyki, Charsznickie Pola Natury, Poloniak – Szlachetne zdrowie, EkoHurtownia.pl, NaturAvena Sp z o.o., Ecovariant, NAURA – z miłości do natury, Dary Natury, Eco Blik, Symbio Polska S.A, Eko-Wital, BIO Planet i Rodzinna wytwórnia makaronów – Fabijańscy.

 

Po raz pierwszy odbyła się konferencja „Fairtrade – skorzystaj z rynkowej szansy!” zorganizowana przez „Koalicję Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, podczas której uznani eksperci przybliżyli m.in. system certyfikacji  fairtrade.

 

Podczas targów NATURA FOOD i beECO odbyła się jedna z sesji IV Międzynarodowego Kongresu Biogospodarki, odbywającego się Łodzi w dniach 6-7 października, poświęcona eksportowi żywności wysokiej jakości.

 

NOWOŚCI W PROGRAMIE TARGÓW

Nową tematyką, która była mocno akcentowana w tym roku zarówno w ramach ekspozycji targowej jak i w programie towarzyszącym była alergia. W ramach NATURA FOOD i beECO szeroko prezentowane były produkty z segmentu  free from czyli bez alergenów – bez bezglutenu, laktozy,  jajek czy bez cukru, a także naturalne kosmetyki i środki czystości. Wiedzę związaną z alergiami można było pogłębić podczas Forum Alergii, które zostało przygotowane wspólnie z redakcją Hipoalergiczni, a poprowadziła je redaktor naczelna Magazynu Hipoalergiczni – Żaneta Geltz, której gościem specjalnym był znany alergolog prof. Krzysztof Buczyłko z Centrum Alergologii w Łodzi. Uczestnicy forum uzyskali informacje o różnych rodzajach alergii, dowiedzieli się jak komponować dietę alergika z wykorzystaniem naturalnych produktów oraz jaką rolę w walce z alergią pełnią kosmetyki naturalne. Redakcja Hipoalergiczni przybliżyła także temat pt. „Dekalog alergika” oraz projekt „Happy Evolution – 10 kroków do zdrowia, szczęścia i równowagi”.

 

Z kolei entuzjaści kulinariów, którzy działają aktywnie w polskiej blogosferze wzięli udział w Ogólnopolskim Spotkaniu Blogerów Kulinarnych, toczyło się pod hasłem „Internet w naturze – natura w Internecie”. Blogerzy kulinarni, lifestylowi, propagatorzy zdrowego stylu życia oraz bycia fit dyskutowali o tym na czym polega jakość naturalnej żywności i siła rolnictwa ekologicznego, jak prezentować produkty ekologiczne w Internecie,  jak opowiadać o szlakach kulinarnych czy wreszcie co zrobić, żeby blog był czytany i rozpoznawalny. Uczestnicy spotkania wzięli udział w warsztatach fotografii kulinarnej prowadzonych przez firmę Canon. Gospodynią spotkania była Monika Kucia dziennikarka i kuratorka kulinarna.

 

KONKURSY TARGOWE

W ramach targów rozstrzygnięto również konkurs o Złoty Medal NATURA FOOD 2016. W bieżącej edycji do konkursu zgłoszono rekordową liczbę, 54 produktów, które prezentowano podczas imprezy. Oceniało je profesjonalne Jury składające się z przedstawicieli środowisk naukowych, jednostek i instytutów certyfikujących, stowarzyszeń i organizacji branżowych oraz prasy fachowej. Konkurs rozstrzygnięto w 5 kategoriach: produkty ekologiczne polskie, produkty ekologiczne zagraniczne, produkty naturalne polskie, produkty naturalne zagraniczne, produkty tradycyjne. Złote Medale NATURA FOOD 2016 trafiły do: Rodzinnej Wytwórni Makaronów Fabijańscy (Makaron Jaglany), Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy (Mleko ekologiczne 1Litr), OlVita Krzysztof Dziadach (Olej z kiełków pszenicy zimno tłoczony nieczyszczony), Eterno s.c. (Salsa paprykowa), Folwark Wąsowo (Buraczki z miodem), SEMCO Krystyna Just (Olej Konopny), EkoHurtownia.pl (Czekolada Raw Wiśnia i Wanilia BIO 45g),   Greco Products (Grecki Górski Gojnik z OLYMPU BIO), OrganicHouse Sp. z o.o. (świeże daktyle). Puchar Ministra Rolnictwa I Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela do Rodzinnej Wytwórni Makaronów – Fabijańscy – za produkty Makaron Jaglany i Makaron Grochowy – w kategorii produkty ekologiczne oraz do Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Dźwierzutach – Piekarnia – za Chleb żytni staropolski z pestkami dyni – w kategorii produkty tradycyjny.

Rok 2016 obfitowała w rywalizacje, poza konkursem o Złoty Medal NATURA FOOD 2016 poznaliśmy laureatów konkursów na: „Najlepsze gospodarstwo ekologiczne”, „Tygiel Smaków”, a także „Najlepszy sklep z żywnością ekologiczną”  oraz w konkursie na najlepsze „weekendowe śniadanie do łóżka” i „Z karpiem za Pan Brat”– konkursie kulinarnym dla szkół gastronomicznych pod Patronatem Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia”. W plebiscycie konsumenta na najlepszy produkt prezentowany podczas NATURA FOOD 2016 zwyciężyły świeże daktyle z kategorii produktów naturalnych zagraniczne  firmy OrganicHouse Sp. z o.o.

 

NATURA FOOD i beECO DLA EKOENTUZJASTÓW I MIŁOŚNIKÓW DOBREGO JEDZENIA

Podczas NATURA FOOD nie mogło zabraknąć atrakcji dla miłośników gotowania i dobrego jedzenia. Swój kunszt zaprezentowały największe gwiazdy telewizyjnych programów kulinarnych. Pokazy odbyły się w specjalnej Strefie Pokazów Kulinarnych a poprowadzili je m.in.: Joanna Jakubiuk, Marcin Piotrowski, Jarosław Maliszewski, Carlos González Tejera. Entuzjaści dobrej kuchni mieli okazję wziąć udział w prezentacji dotyczącej bezglutenowej kuchni wegańskiej, którą przeprowadził duet z Atelier Smaku, czyli Jola Słoma i Mirek Trymbulak. W tym roku łódzcy restauratorzy zaprezentowali jak owoce robią prąd (Owocni), zdrowe desery na bazie kaszy jaglanej (Zakręcony Vege Obiad) oraz prawdziwe włoskie Tagliattelle z bardzo zdrowymi, szybkimi i prostymi sosami (Kuchnia BACCARO). Dla tych, którzy upodobali sobie napoje roślinne pokazano jak łatwo je przygotować we własnej kuchni (ChiufaMix).

 

Sponsorami tegorocznych wydarzeń towarzyszących byli: Łódzki Rynek Hurtowy ZJAZDOWA, Lokalny Rolnik, Stalgast Polska, Dary Natury, Fiskars, Ronic, Chufa Mix Polska.

 

Jak co roku targi NATURA FOOD i beECO były przyjazne dzieciom. Zwiedzający stoiska rodzice, mogli zostawić maluchy pod czujnym okiem opiekunów, którzy zgodnie z zasadą uczyć-bawiąc, inspirowali maluchy do  ekologicznych gier i zabaw. Charakter Strefie EKOdziecka nadała kadra Przedszkola Ekologicznego EKOLUDEK.

 

Honorowym Patronem Targów są: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Związek Województw RP oraz Wojewoda Łódzki, Marszałek Województwa Łódzkiego i Prezydent Miasta Łodzi.